klickonomen.se
Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet p Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Fredag
17 November 2017
 
Ryanair fryser alla betalningar tills man fått ersättning för en utebliven påse med jordnötter.
Ryanair fryser alla betalningar tills man fått ersättning för en utebliven påse med jordnötter.

Ryanair i bråk över påse med jordnötter

Publicerad: 2010-02-17

Lågprisbolaget Ryanair och Skavsta har hamnat på rejäl kollisionkurs. Anledningen uppges vara ett bråk om pengar där flygbolaget anser att flygplatsen levererat en påse med jordnötter för lite under en påfyllning av snacks och drycker inför en Londonflygning.

Det irländska lågprisflyget är vida känt för sina många kontroversiella åtgärder för att pressa priserna, bland annat erbjuder man ingen försäkring vid förseningar eller inställda flyg. En viktig del i Ryanairs inkomster uppges även vara in-flight försäljning av mat och dryck samt presenter.

Detta anges också som skäl till den nuvarande konflikten enligt en anonym källa inom Ryanair, under förberedelser på Skavsta flygplats inför en flygning mellan Skavsta och Stansted ska ett flygplan ha fyllts på med drycker, snacks och presentartiklar.

Efter att planet fyllts på med dryck, snacks och produkter upptäckte kabinpersonalen att endast 44 påsar med jordnötter levererats istället för de 45 påsar som Skavsta Flygplats förbundit sig att leverera enligt Ryanair. Kabinpersonalen anmälde genast tillkortakommandet till huvudkontoret i irland.
- Det var självklart att vi rapporterade det, om vi inte anmäler den saknade påsen kommer den att dras från vår lön, uppger en flygvärdinna som vill förbli anonym.

Ryanairs representant i Sverige Therese Snålis-Lindholm vill inte kommentera ifall konflikten verkligen angår en påse med jordnötter, men har däremot medgett att den rör uteblivna intäkter av mindre summor;
- Skavsta har inte hållit sitt avtal med oss, det innebär uteblivna intäkter för oss, vi opererar med väldigt små marginaler och de små summorna är viktiga för oss. Därför ser vi mycket allvarligt på detta och tänker inte betala ut ersättning för användningen av flygplatsen för Januari månad.

Skavstas vd Dot Gade Kulovuori har kommenterat konflikten;
- Ryanair är orimliga, de vet att antalet påsar med jordnötter inte alltid är exakt. Vi har av principskäl vägrat att ge tillbaka ersättning för en sån här småsak. Det är omöjligt att bedriva sån här verksamhet ifall motparten ska kräva ersättning för varenda liten småsak. Det var dags att markera från vår sida, under december månad krävde de oss bland annat på två uteblivna vattenflaskor, under november månad var det en skinkbaguette.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: DN Expressen Aftonbladet DI ST SvD SN SN2 Nyhetskanalen NSD Corren SR UNT
Lsarnas kommentarer
Antal kommentarer: av 3 kommentarer

!!!
"Therese Snålis-Lindholm" trevligt namn :) Klart att dom måste leverera rätt mängd jordnötter. Tänk om någon skulle råka bli utan!!

nn med lite att gra, (för 34 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Threresa Lindblomh
Ja, jag vet att jag inte tänker landa på Skavsta igen.

n nu..., (för 34 år sen) Svara kommentar Svara kommentar

Joaquim af Gåås
Det kan faktiskt vara avgörande för flygsäkerheten. Jordnötspåsar som blir över vid en flygning säljs vid nästa flygplats, och pengarna går till bensin. Med en påse kort kan alltså bränslet bli otillräckligt för nästa flygsträcka.

Flygskerhet, (för 34 år sen) Svara kommentar Svara kommentar



Annons
Klickonomen
Svenskbladet r lugnt ... sger Liam
Humor
Bloggpunkten.se Twingly BlogRank