Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Torsdag
28 Mars 2024
 
SLs nya spärrar är effektivitetung
SLs nya spärrar är effektivitetung

SL tar hårdare tag mot plankare

Publicerad: 2008-11-07

Efter gårdagens utspel om SL:s införande av boskapsvagnar i trafiken har man idag ännu en kontroversiell nyhet. SL ska sätta upp nya glasväggar, vilka är två meter höga, som ska göra det omöjligt att ta sig förbi spärrarna utan en giltig biljett. Glasväggarna kommer att konstrueras i olika utföranden, på tungt trafikerade stationer kommer de beklädas med taggtråd för att hindra plankning.

Totalt skall 182 stycken nya, två meter höga, glasväggar sättas upp i tunnelbane- och pendeltågsnätet till en kostnad av 800 miljoner kronor, pengar som är väl spenderade menar Jarl Klingon vid SL då man alltid kan få nya pengar från landstinget om de gamla tar slut.

De nya spärrarna är en del i en större satsning som syftar till att minska fusket och antalet fattiga i kollektivtrafiken. Andra satsningar är utbildning och utrustning till spärrvakterna som i samma veva döps om till Sturmspärrvakter.

- Systemet blir effektivt och effektivitetung är nummer eins! kommenterar Jarl Klingon, försäljningschef på SL.

Enligt SL:s beräkningar kostar fusket och svinnet cirka 200 miljoner kronor årligen, i form av uteblivna biljettintäkter. Pengar som man menar skulle kunna användas till bonus åt chefer och direktörer. Statistik har visat att plankning är vanligast bland arbetslösa, barn, samt unga människor i åldern 17-22, SL har en förklaring till detta mönster;

- Gemensamt för alla dessa grupper är att deras kranium har en väldigt liten omkrets, vilket innebär att de har en mindre hjärna och därav ett omoget och barnsligt sätt att resonera. Det är inte deras fel egentligen, de är som barn som aldrig kommer att växa upp, kommenterar Örjan Wohlin beteendeforskare vid SL.

- Helst av allt skulle vi vilja förbjuda dessa individer att vistas i lokaltrafiken, dock kan vi inte gå så långt. Men snart kommer däremot en bestämmelse om att de måste åka i separata vagnar så de hålls skilda från de andra resenärerna.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Annons