Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Torsdag
14 November 2024
 
Problemet med matsvinnet ?r att priserna ?r alltf?r l?ga.
Problemet med matsvinnet ?r att priserna ?r alltf?r l?ga.

Sn?la kunder orsakar svinn f?r matbutiker

Publicerad: 2010-07-28

De stora matvarukedjorna har på senare tid kritiserats över den stora mängd mat som de varje år kastar bort.

Bara inom Coop Forum och Coop Konsum slängs omkring 1 200 ton kött varje år. 1995 uppskattades Coop Sveriges totala matsvinn till 11 000 ton per år. Till den totala siffra bortslängt livsmedel tillkommer också den mat som slängs bort av ICA och Hemköp.

Man räknar med att det totala svinnet av mat per år troligen uppgår till runt 40 000 ton, tillräckligt med mat för att kunna hålla ett land som Eritrea eller Somalia helt utan svält. Man räknar även med att klimateffekten av den bortslängda maten är enormt stor.

Matvarukedjorna har identifierat problemet, men menar att det inte finns någon enkel lösning på det, Elin Stenberg-Wilkins, säljchef vid Coop Sverige berättar;
- Problemet ligger hos våra snåla kunder, de vill inte betala vad vi vill ha för maten och därför slänger vi hellre bort den. Kunderna är för jävligt jobbiga, de tänker bara på sig själva.

- Vi sätter ett pris och det ska gälla, vi vill inte rea ut mat med ett låg pris från början, då kanske folk skulle inse hur lurade de varit under de senaste 30 åren som rått av det svenska matmonopolet.

Även andra matvarukedjor har identifierat just kunden som roten till själva problemet,  Anders Erlandsson, ägare till ICA Maxi i Botkyrka kommenterar;
- Vi på ICA hade en jättebra lösning på det här problemet med gammalt kött, vi malde ned det och märkte om det med nytt datum helt enkelt, men se då klagade folk, kunder är aldrig nöjda, alltid ska de gnälla över något.

Professor Göran Stollerud, professor i företagsekonomi och nationalekonomi vid Lunds universitet har kommenterat situationen;
- Ska det verkligen krävas att man är professor i företagsekonomi för att lista ut att det är bäst att sänka priset på maten från första början så man säljer ut allting. Man får fler kunder som kan köpa på sig och kanske spara maten hemma i frysen, och det är mycket bättre klimatmässigt än att bara slänga bort maten.

- Ett annat sätt att formulera problemet är att mathandlarna ska sluta vara så förbannat jävla fittigt giriga.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: DN Sydsvenskan SvD
Annons
Cuzz Cazooka
Svenskbladet är lugnt ... säger Liam