I ett så kallat pilotförsök har Systembolaget undersökt metoder att öka försäljningen av alkoholfria varor. Genom att placera flera alkoholfria varor vid kassorna i en testbutik ökade Systembolaget sin försäljning av alkoholfria varor jättemycket. Försäljningsökningen blev drygt 80 procent, uppger Sveriges Televisions Rapport.
- Detta är en stor dag för folkhälsan och förmyndarstaten, säger Björn Rydbiff, presschef vid Systembolaget till TT.
Flera butiker ska byggas om på detta vis, de alkoholhaltiga dryckerna ska bort från kassan för att minska impulsköpen av alkohol.
- Syftet är att ge bättre kundservice. Det är för att kunderna ska kunna köpa det som de vill ha, och då menar jag naturligtvis inte att de ska köpa det som de vill ha, utan det som vi vill att de ska köpa, kommenterar Rydbiff.
Systembolaget inför ytterligare en åtgärd för att minska alkoholförsäljningen, nämligen en ny varningsetikett för spritflaskor i linje med tobakslagen från 1992. Sverige är första land i EU att införa denna bestämmelse men man hoppas kunna föra den in i EU:s gemensamma lagstiftning för att den ska omfatta samtliga medlemsländer.
- Vi tror helt enkelt inte att folk riktigt förstått hur farligt alkohol är, vi har valt att ta detta ytterligare steg i ett försök att få folk att köpa ännu mindre.
Rydbiff tillägger slutligen;
- Om inte etiketterna har en försäljningsminskande effekt tänker vi att pröva ett pilotprojekt där etiketterna istället är fotografier av tre månader döda och förmultnande alkoholister.
Birger Ollonborg