Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Fredag
6 2024
 
De gamla veterant?gen fr?n 50-talet sl?r alla SJ:s satsningar under modern tid.
De gamla veterant?gen fr?n 50-talet sl?r alla SJ:s satsningar under modern tid.

Veteranlok b?ttre ?n SJ:s alla sammanlagda satsningar

Publicerad: 2010-12-28

Trots mångåriga påstådda investeringar från SJ:s sida har det nu visat sig att två lok byggda på 50-talet överträffar allt som SJ har planerat för snöiga dagar.

På sträckan mellan Mjölby och Alvesta plogas rälsen av två gamla DA-lok från Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle. Situationen är pinsam för SJ då de enligt sig själva lagt ned åtskilliga miljoner på moderna tåg, underhåll samt utbildning.

En talesman för SJ uppger att man lagt ned stora resurser för att kunna hålla järnvägstrafiken igång under svåra väderförhållanden;
- Vi har under de fyra senaste åren investerat över 300 miljoner kronor för att vara förberedda på dessa extrema vädersituationer.

- Ungefär 100 av dessa miljoner har gått till olika delar av styrelsen, det handlar om managementkurser för att lära sig hantera krissituationer, bonusar, samt några par golfresor till Ecuador där man utbytt erfarenheter med den Ecuadorianska järnvägen, förklarar talesmannen.

- Förutom detta har vi investerat åtskilliga miljoner på utredningar för att införskaffa nya tåg, och så tillkommer självklart kostnaden för de nya tågen, förutom detta har vi även utfört en utredning för att ta reda på vad det här vita som faller från himlen varje år är, samt vart det kommer ifrån och hur man blir av med det berättar talesmannen.

- Jag tror det kallas snö, tillägger han.

Trots detta kollapsade planerna så fort den vita kristalliserade substansen föll från himlen, planerna brakade ihop, tåg frös fast och full kalabalik utbröt.

SJ menar dock att det inte är deras fel att de inte kan köra tåg när det fallit 20 centimeter snö och att de har all rätt i världen att jämra sig som snoriga åttaåringar som råkat tappa sitt gosedjur i en lerpöl.

Göran Stollerud, professor i transport- och kommunikationsvetenskap samt ett äss på brädspelet 1830 har gett ett expertutlåtande;
- Att tåg som står på museum i vanliga fall nu ersätter SJ:s reguljära tåg säger allting om hur effektiva och organiserade SJ är som företag.

- Man kan sammanfatta principen om tågtrafik med att man måste kontrollera ifall loket är starkt nog att knuffa undan snön framför sig på spåret, i annat fall får man köpa in ett annat tåg. Om SJ läser detta kan de spara ett par miljoner på sin nästa utredning, förklarar Stollerud.

- De jävla inkompetenta korkskallarna, tillägger han.


Annons

Birger Ollonborg

Fler artiklar av Birger Ollonborg


Relaterade länkar: svd hd barometern
Annons
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev