Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Söndag
13 Oktober 2024
 
Sanningsenlig produkt svarar mot kritik om vilseledande marknadsföring.
Sanningsenlig produkt svarar mot kritik om vilseledande marknadsföring.

Kexchoklad blåbär ersätts av kexchoklad kånkelbär

Publicerad: 2011-04-13

Storsäljande "Kexchoklad Blåbär" skakas av en livsmedelsbluff och godisföretaget Cloetta drar nu tillbaka varan. Det visade sig att den omdiskuterade produkten som marknadsföringen visade sig sakna en vital ingridiens - något spår av blåbär fanns nämligen inte i den.

Livsmedelsverket ansåg att detta vara helt i sin ordning, men nu har företaget själv tagit till sig av den starka kritiken, som startade på konsumentsajten Äkta vara i slutet av februari.

- Vän av ordning kan måhända konstatera att det kanske var en lite vilseledande marknadsföring trots allt, mumlar Cloettas informationschef Christina Björck ängsligt fram till branschsajten Foodmonitor, följd av några sekunders tystnad och därefter tillhörande nervösa nafsningar i underläppen.

– Jag förstår om man är vanlig konsument och ser ett blåbär, så förväntar man sig att det ska ligga ett blåbär i också.

Godisföretaget gör nu helt om i sin marknadsföringskampanj, och lovar att före årsskiftet byta ut samtliga förpackningar med det vilseledande avbildade blåbäret. Det var nämnligen inte en syntetisk blåbärsarom som fungerade som ersättare för det hårt marknadsförda bärets goda rykte utan ursprunget visade sig vara en helt annan - om än ytterst naturlig arom. Själva innehållet skall dock behållas i dess ursprungliga form.

- Vi visste att vi hade en genuin produkt som vi inte ville ändra innehållet i, fortsätter Björck - nu med pondus i rösten - och tillägger:

- Eftersom ingen kände någon skillnad och den sålde som förväntat, så har vi denna gången svängt om helt och istället fattat beslutet att lägga korten helt öppna på bordet.

Den ligger väl inte direkt på hälsokosthyllan, men i den nya tappningen kan denna 1930-talsprodukt upplevas som riktigt modern. Naturligt fräsch på något sätt. Eller åtminstone naturlig.

På förpackningens framsida står texten dessutom ”Kexchoklad Kånkelbär” tydligt markerad, som är det gällande kodordet för att ingen kund skall känna sig lurad.


Annons

Kjell Kriminell

Fler artiklar av Kjell Kriminell


Annons