Per Gessle har varit skallig sedan en olycka vid en konsert på 80-talet avslöjar nu en person som står nära den svenska popmusikern. Nyheten kommer som en chock för hans fans då Gessles tantfrisyr är en stor och iögonfallande del av hans profil.
Det var i samband med en Roxette-spelning i Karlstad på det sena 80-talet som det användes pyrotekniska effekter för att skapa explosioner och rök, en av dessa effekter brändes av när Per rörde sin frasigt insprejade kalufs precis i närheten av den. Det knastertorra håret som var fullt av hårspray och andra kemikalier fattade genast eld och flammade upp, inom en minut hade flera ur scenpersonalen kastade sig över Gessle och lyckats släcka elden men det var redan för sent då det mesta av hans hår redan brunnit upp och hans skalp fick tredje gradens brännskador. Konserten fortlöpte med en hastigt påklädd skyltdocka som ersättning för Gessle, dock skulle olyckan sätta djupa spår i stjärnan och förstörde hans dessutom hans hårväxt för all framtid.
Musikern sökte experthjälp i USA men fick beskedet att hans skalp var helt utom räddning och att valet nu stod mellan att antingen framträda skallig, eller att börja bära peruk, Gessle valde det senare. En person som står nära musikern berättar att han ännu inte accepterat förlusten av sin hårväxt och att han både duschar och sover med peruk på. I Gessles hus finns dessutom ett särskilt "perukrum" fyllt av hyllor där stjärnan förvarar olika peruker i olika hårnyanser alla i modellen "tantfrisyr".
Enligt personen brukar även Gessle innan konserter låta limma fast peruken vid sitt huvud, detta för att undvika att den ska blåsa av när han uppträder och på så vis avslöja hans hemlighet. Perukerna anges även som skäl till att Per Gessles frisyr är så hopplöst omodern.
Marie Fredriksson, sångerska i duon Roxette där Gessle var andra halvan, har aldrig medgett att Gessle var skallig, men det spekuleras nu om att Roxette-låten "Fading like a flower" egentligen handlar om Gessles tragiska hårolycka. Blomman vars blad vissnar i låten ("Fading like a flower") ska nämligen symbolisera Gessles hår och nostalgin som genomsyrar låten är de minnen och den längtan som Gessle har efter sin sprayade kalufs.
Birger Ollonborg