Comhem drabbades av ett omfattande avbrott för tre veckor sedan vilket lämnade 800 000 av deras kunder landet över utan TV, Internet och telefoni. Avbrottet varade i flera timmar och utlöste en stor debatt om hur beroende vårat samhälle av idag är utav Internet och digitala tjänster och vilka katastrofala konsekvenser ett avbrott från dessa tjänster kan få.
Göran Frank, 34, från Malmö var en av de många Comhem-kunder som drabbades;
- Jag var mitt i ett viktigt ärende på internet, men det kopplade ned bara, det blev tyst i hörlurarna och så satt jag där med brallorna nere och såg dum ut. Det tog flera timmar innan internetuppkopplingen fungerade igen, verkligen frustrerande eftersom det här var ett viktigt ärende.
World of Warcraft-spelaren Jonas Karlsson, 25, från Sundsvall, berättar om de katastrofala följder avbrottet hade för honom;
- Jag var inne i en raid i Naxx, vi hade precis dödat Kel Thuzad och jag skulle precis rulla på The Tuning Tide när uppkopplingen bröts, timmar senare när jag lyckades koppla upp mig igen så visade det sig att en hunter vunnit den istället, sen dess har jag varit så förbannad, jävla Comhem-fittor ni har förstört mitt liv!
En annan av de kunder som drabbades var Sofie Nilsson, 16, från Stockholmsförorten Farsta;
- Det var skitirriterande liksom, jag satt och chattade på MSN med en kompis som jag gör varje kväll, och så bröts allting bara liksom. Och sen när jag försökte ringa upp henne istället så fungerade inte telefonen heller, tillbaka till stenåldern liksom! Jag gick ut i vardagsrummet och där fanns morsan och farsan och vi var typ tvungna att umgås ansikte mot ansikte en hel kväll, fan vad deprimerande!
De drabbade kunderna samt myndigheter blev så förgrymmade att Post- och telestyrelsen, PTS, krävde att Comhem skulle ge dem en utförlig rapport över vad som hänt. Av rapporten, som lämnades in igår, framgår att avbrottet skedde på grund av ett "tekniskt fel" vid en utav Comhems centralenheter.
- Det var någon som snubblade över sladden till den kontrollenhet som talar om vart strömmen ska tas ifrån, rycket när den for ur var så kraftigt att när sladden åkte ur böjdes en av piggarna i kontakten så att det var omöjligt att stoppa in den igen. Vi har nu utrett om det var någon idé att försöka ersätta den pigg som böjts, eller om vi skulle kassera hela den gamla plattformen och köpa en sprojlans ny, säger Tony Kristerryd, chef för drift och kundservice vid Comhem.
Enligt Tånneryd finns inga garantier för att något liknande avbrott inte sker igen, eftersom Per som brukar jobba nattskiftet är rätt klumpig av sig och ofta fastnar med fötterna i sladdar som går kors och tvärs över kontorsgolvet.
- Vi kan inte lova att det blir fler avbrott i Internet och de digitala tjänsterna, vi är ju trots allt Sveriges tredje största leverantör av Internet och digitala tjänster, vad tror folk, att vi kan göra underverk? Berättar Kristerryd undrande.
Birger Ollonborg