- Vi såg det som en service för passagerarna. Vi ville bjuda på något extra, säger Ulf Adelsohn, styrelseordförande för SJ – Satans Järnvägar, i ett pressmeddelande.
Ett SJ-tåg mellan Stockholm och Göteborg blev stående i sex timmar i stekande sol. Vatten och mat tog slut i serveringen och innan passagerarna krossade fönstren uppmättes 60 grader i vagnarna.
Målgruppsanpassad marknadsföring
- Av alla folk i världen är ju de ateistiska svenskarna en av våra största invandrargrupper i helvetet. Vi tyckte helt enkelt att det kunde vara juste att mötas upp redan här i jordelivet och ge en liten ”taste of hell”. Så vi bildade SJ – Satans Järnvägar, säger Ulf Adelsohn.
- 60 grader är ju inget mot vad som väntar, men vi tyckte att det kunde vara en svalkande inkörsport. Vi är lite besvikna på den respons vi har fått hittills, fortsätter Adelsohn.
SJ får kritik för att det inte finns reservbatteri som kan styra ventilation eller fönster när elen till tågen slås ut. Passagerarna blev som fångar i de stekheta vagnarna.
- Jo jo, men det var ju lite av tanken. Hur skulle vi annars kunna skapa vår taste-of-hell miljö?, menar Adelsohn.
Fas två av tre
Ugnsmarineringen av passagerarna var steg två i en långsiktig marknadsföringsstrategi. Steg 1 var i vintras när man prickade in de enskilt viktigaste dagarna för passagerare att nå fram, då man såg till att underbemanna snöröjningen.
- Vi vill röra oss mellan extremer. Det är ju trots allt en ganska extrem miljö vi vill marknadsföra, säger Adelsohn.
Bocken med oxpiskan
Vad fas tre i marknadsplanen är vill Adelsohn inte röja. Men en insatt källa från SJ:s pr-avdelning avslöjar för Svenskbladet att passagerarna på ett tåg kommer få en obehaglig överraskning när de stoppas strax efter Hallsberg.
- De kommer att tvingas ut och spännas fast framför loket. Sen får de själva få dra tåget till Stockholm. En rasande bock kommer att sitta med en 5 tums oxpiska på loket och sveda alla ryggar blodiga.
Den anonyma marknadsföraren spår att detta kommer att bli kronan på SJ:s marknadsföringsverk.
Sune Holm