Dagens Svenskbladet
Svenskbladets Officiella Twitter-kanal
Svenskbladet på Facebook
Senaste nytt - RSS feed
Svenskbladet via RSS
Lördag
12 Oktober 2024
 
Svenska familjeföretags hemsidor och/eller personal ser verkligen ut som en kasse skridskor
Svenska familjeföretags hemsidor och/eller personal ser verkligen ut som en kasse skridskor

Svenska företags hemsidor sunkigare än någonsin

Publicerad: 2011-03-01

Du ser dem överallt. Förvirrade människor som blänger på dig. Ibland med ett stressat leende, ibland med en vansinnigt gapande mun. Ibland med ovårdat hår som står åt alla möjliga håll, ibland näsborrar som man nästan kan se fladdra i vinden. Klädvalet är minst lika illa det: Slarvigt åtdragen slips, urtvättad skjorta, genomsunkig lagertröja.

Gemensamt för dessa individer är att jobbar på ett litet fjompigt familje- eller kommunalföretag någonstans i Sverige, vilket verkligen inte kan tyckas konstigt. Stilomedveten företagspersonal är knappast något nytt eller unikt fenomen. Inte heller personer som ser lite förvirrande eller skitnödiga ut i största allmänhet.

Vad som dock är iögonfallande, är att företagen har hemsidor. Live. På nätet. Som väljer att profilera sig genom att för sina tilltänkta kunder uppvisa personalen på detta sätt. De som har noll koll - vare sig på sin stil, eller kanske på det faktum att de blir fotograferade överhuvudtaget.

Detta möter reaktioner. En som väljer att uttala sig är mediaanalytikern, kulturpedagogen och sexologen Kerstin af Graaf:

- Vi märker en eskalerande kvalitetssänkning på den approach olika företag väljer att ha idag från 20 år sedan när Internet inte var en kanal att tillgå. Den allmänna uppfattningen är att vem som helst kan knåpa ihop en hemsida, och vem som helst i personalen kan figurera på bild, i vilka kläder som helst.

Hon menar på att läget är alarmerande taffligt ur marknadsföringssynpunkt och fortsätter:

- Det ligger ett löjets skimmer över det hela. Kontentan är att hemsidorna INTE genererar ett intresse för tjänsten eller produkten av de tilltänkta kunder som besöker dem, utan blir istället föremål för allehanda glåpord och hån.

Detta påstående är verkligen inte utan grund. "Mackan" Meckelby, är en av de många slösurfare som förlöjligar personalen på sidorna:

- Kolla på den där mäklaren. Vilken pösmunk, håret står, dubbelhaka och slipsen helt lös i kragen. Och den där satans verkstaden sedan! Jag skickade ett meddelande till alla jag kände på Facebook och skrev "kolla in Mongo & C:o Verkstads AB" i ämnesraden. Länken skickades vidare och företagets 56k modems-server sänktes totalt, flabbar han.

Vad säger då konsumenterna? Anders Elofsson är en av de många konsumenter som skrämdes iväg från firman Hitta Hus när han såg deras skelögda mäklare:

- Skulle jag anförtro försäljningen av vår villa till en man som ser ut att ha ätit alldeles för många wienerbröd, och dessutom riskera att han skadar parketten när han klampar in hos mig, nej tack!


Annons

Kjell Kriminell

Fler artiklar av Kjell Kriminell


Relaterade länkar: dn dn2 dn3
Annons
Prenumerera på Dagens Svenskbladets Nyhetsbrev