I ett nytt grepp för att för att vidga väljargrupperna som kan tänkas rösta på Moderaterna nästa år har Anders Borg genomgått en omprofilering.
Efter Socialdemokraternas ras med dramatiska 6,2 procentenheter i förra veckan ökade Moderaterna med 4.5 procentenheter. Dock leder fortfaranden den rödgröna alliansen med 12 procentenheter, och det är i skenet av detta som Moderaterna inlett en omprofilering inför valet 2009.
- Egentligen är jag mer åt det klassiska hållet, men med min frisyr kommer jag nog närmare alla hårdrockare i Sverige, det här ska nog gå bra, säger Anders Borg om sin nya rock-stil.
- Det är inte alls sant att det är en yuppiesvans, säger finansministern, mitt långa hår är ett statement som jag närt i många år, kommenterar han samtidigt som han gör metal-tecknet med båda händerna korsade över bröstet.
Anders Borgs profilering är bara en av många som Moderaterna genomgår, de nya Moderaterna vill vända sig till många nya grupper och det kräver många omprofileringar. Bland annat ska försvarsminister Sven Tolgfors satsa på en snowboard- och surfar-profil och har börjat komma till sitt arbete på departementet iklädd Billabong t-shirt.
Utrikesminister Carl Bildt, en av de äldre och erfarnare moderaterna i regeringen, siktar på en väljargrupp i 30-årsåldern med mer synth-baserad profil varpå han odlat en så kallad ''syntarsvans''. Han hoppas locka till sig de 70-talister som i sin ungdom lyssnade på Depeche Mode och Front 242.
- Jag har börjat lyssna in mig och jag tycker särskilt om den här låten ''''Master and Servant'''', kommenterar utrikesministern.
Beatrice Ask, justitieminister, vill nå ut till unga flickor med en svartrock- och emo-baserad stil.
Partiledare och statsminister, Fredrik Reinfeldt, satsar på förstagångsväljarna med en cool och ödmjuk hipphoppar-stil
- Jag växte upp i ett tufft Täby där man var tvungen att visa styrka, kommenterar statsministern.
Birger Ollonborg