Skarp kritik riktas nu mot SJ sedan det avslöjats att man lät ett tåg fullt av passagerare vänta i sex timmar inman man lät evakuera det.
Det var i mitten av Juli förra året som ett tåg blev stående mellan stationerna Södertälje och Flemingsberg, Loket hade gått sönder och tåget, som var på väg mellan Stockholm och Göteborg, blev strömlöst stående i 6,5 timme.
En anonym källa hos SJ uppger att diverse byråkrati och outsourcing låg bakom handlingsförlamningen hos SJ.
Det visade sig att Banverket, vilka har hand om järnvägsnätet, var tvungna att först ge sitt godkännande att det var ok för SJ att använda rälsen innan ett tåg kunde skickas ut.
Efter att detta godkännande kommit från Banverket visade det sig att den entreprenör som hade nyckeln till lokstallet var inte var tillgänglig. Via jourtelefonen till ett call center i indien kunde man få tag på en ansvarig person i Sverige som kunde låsa upp lokstallet.
När lokstallet väl var upplåst visade det sig att tåget var tvunget att genomgå en säkerhetskontroll innan det kunde sättas i bruk. Eftersom säkerhetsspecialister är dyra att anställa permanent är detta en tjänst som SJ outsourcat till en tysk firma som i sin tur lagt ut det på entreprenad till ett danskt bolag.
Efter circa 6,5 timmar hade alla underleverantörer lokaliserats och nödvändiga godkännande hade samlats in så att ett evakueringståg kunde skickas ut.
SJ har i ett uttalande försvarat sin taktik att lägga ut diverse tjänster på entreprenad;
- All forskning pekar på att budgivning och öppna kontrakt minskar kostnaderna och därmed ökar vinsten, så är även fallet i vår situation.
Birger Ollonborg